dinsdag 24 januari 2012

Tutorial: Het grote depot en repress verhaal - Deel I: het depotten van de Catrice Big City Life LE palettes.

De blogposts over het depotten en repressen van oogschaduws schieten als paddestoelen de grond uit. En ik kan natuurlijk niet achterblijven! Niet dat ik alles nadoe hoor, maar gezien ik hier ook mee bezig ben geweest en nog wat extra's te vertellen heb leek het me wel leuk om er een artikel over te plaatsen. Laatst heb ik mijn make-up stash eens goed uitgezocht en heb ik eens goed nagedacht wat ik ermee wil. Ik heb een hele hoop losse oogschaduws en kleine palettes waar ik niet alle kleuren van gebruik. Dus had ik het idee om zelf er een palette (of meer) mee te vullen. Omdat de oogschaduws allemaal andere maten hebben en ik liever alles netjes hetzelfde heb, koos ik ervoor om ze echt te repressen in plaats van depotten en in een leeg palette zonder vakjes te stoppen. Ik heb namelijk al eerder zo'n palette gekocht, met 1 groot vak voor verschillende oogschaduws, maar ik vind het toch niet zo handig als ik had gehoopt. Vandaar dat ik een palette met 28 lege pans op ebay kocht en ook de andere benodigdheden verzamelde.

Omdat de post wel heel erg lang werd heb ik hem in tweeën opgesplitst, morgen het tweede deel! :)

Oorspronkelijk was ik niet van plan om dit echt te gaan posten, vandaar dat de foto's die ik heb gemaakt (thank god dát ik foto's heb gemaakt!) niet zo mooi.

Wat heb ik allemaal gebruikt?
- Gedenatureerde alcohol 76% van de Etos
- Pipetje of theelepeltje
- Cocktail prikkers
- Een handdoek
- Tissues
- Een stevig mes
- Een watervaste fijnliner
- Munststukken en/of karton
- Een zakdoek
- Een hoop losse oogschaduws (Catrice Big City LE palettes)
- Een palette met 28 (loszittende) lege pans

Pans zijn de zilverkleurige/metalen bakjes waar poeder producten inzitten. 
Pressen betekent aandrukken, (komt van het Engelse werkwoord 'to press').
Depotten is het verwijderen van de pans met oogschaduw of ander product uit het doosje waarin deze zat.

Hoe heb ik de Catrice oogschaduws gedepot uit de Big City Life LE palettes?

De Catrice Big City Life palettes zijn heel leuk. En mooi. En handig. Nee, toch dat laatste niet helemaal. Ja, je hebt een leuk setje bij elkaar in zo'n palette; oogschaduw en blush kleuren die bij elkaar passen en een applicator en oogpotlood, maar ik vind deze palettes zó onhandig groot! Sowieso heb ik liever mijn blushes los of bij elkaar, en niet bij de oogschaduw. Ik denk er op deze manier namelijk nooit aan om ze te gebruiken, en dat vind ik zonde. Ook de oogschaduws gebruik ik eigenlijk nooit. Vandaar dat ik ze ben gaan depotten en repressen.


Wat je nu gaat zien is niet voor mensen met een zwakke maag, we gaan hem namelijk opensnijden! Muhaha.


Zo was ik bezig. Ik ben pas foto's gaan maken bij het tweede palette wat ik uit elkaar haalde, dus vandaar de losse oogschaduws die naast het palette liggen. Zoals je kunt zien, heb ik een oud handdoekje gebruikt als ondergrond, zo blijft je tafel schoon en weet je zeker dat er niet ergens poeder achter blijft. Het is ook wat veiliger voor de oogschaduws zelf. Verder zie je op de achtergrond een klein deel van de grote hoeveelheid losse oogschaduws die ik van plan ben te gaan repressen. Mijn bureau lag vol!
Aan de rechterkant zie je de watervaste fineliner die ik heb gebruikt om op de pans te schrijven, let op dat je met alcohol de inkt wel weer kan oplossen. Het is een hele fijne pen die, geloof ik, nog steeds bij de Bruna en Ako te koop is (Stabilo OHPen universal, permanent, size S). Ook ligt er het mes wat ik heb gebruikt bij het depotten, en het open wrikken van het palette. Natuurlijk kun je ook bijvoorbeeld een schilmesje gebruiken maar die buigen heel snel door, waardoor het naar mijn mening niet zo veilig is omdat je dan eerder uitschiet.


Daar gaan we dan, zet het mes aan de binnenkant van de buitenrand van het palette, in het spleetje waar het pijltje staat (mag natuurlijk ook aan een andere kant van het palette, maar dit was voor mij het handigste omdat ik rechtshandig ben).


Je steekt het mes ertussen en duwt. Het mes gaat tussen het palette kartonnetje en de rand van het doosje zitten en nu kun je het palette omhoog duwen met het mes. Je kunt nu het palette verder oplichten en openklappen als een boek.


Zoals je kan zien zit er veel loze ruimte onder het palette. Het was wel leuk geweest als er nog iets ingezeten had he, haha. Vervolgens trek je het palette gewoon van het doosje los. Verwijder nog even de losse flarden karton, die mag je weggooien.


'Snijd hem door, dan heb je er twee!' Zoals mijn vader zou zeggen...


Toch wel grappig, zo'n stuk karton met oogschaduws erin. Wat je nu ook zou kunnen doen is het onderste stuk karton met de twee gaten eraf snijden met een mes, en het zó in een leeg palette of doosje stoppen. Maar goed, daar zijn we hier niet voor gekomen dus verder met de tutorial :)


Kies een oogschaduw uit en zet het mes met de punt tussen de pan en het karton in. Wees voorzichtig, hier moet je goed opletten anders beschadig je de oogschaduw en verlies je misschien poeder (vooral voorzichtig zijn als je de oogschaduw in deze pans wil laten zitten en niet wilt repressen!).


Wiebel een beetje met het mes zodat er wat meer ruimte ontstaat tussen de pan en het karton. Schuif nu het mes langzaam zijwaarts onder de oogschaduw pan, en duw hem los. Nu schiet de pan los en kun je hem met gemak uit het palette oppakken.


De oogschaduw ligt hier nu met pan en al op zijn kop. Vandaar dat ik een handdoek fijn vind als ondergrond, zo beschadigd de oogschaduw niet en wordt je tafel dus niet vies. Je ziet dat er nog wat karton aan de pan zit, dit komt omdat de oogschaduws in het palette waren vastgelijmd. Krab/pulk hier voorizchtig aan met een vingernagel (teennagel mag natuurlijk ook, het is jouw palette, maar dat lijkt me niet zo handig/fris ;)). De lijm laat gemakkelijk los en je pan is zo goed als schoon.


Kijk, helemaal schoon! :)


Ik ken mezelf en weet dat ik het overzicht kwijt ben als ik nu de oogschaduws niet markeer, dus vandaar dat ik even stop om op de onderkant van alle oogschaduw pans te schrijven welke oogschaduw het precies is. Zo kan ik straks heel makkelijk zien welke oogschaduw aan de beurt is en welke naam ik op de nieuwe pan moet schrijven. Ik heb hier met de watervaste Stabilo pen geschreven die ik toestraks al genoemd heb. Perfect voor dit klusje!


En daar ligt hij dan, helemaal half leeg. Eigenlijk wel een beetje een zielig gezicht, niet? De blushes heb ik allemaal nog in de palettes laten zitten, die ga ik binnenkort als het palette met grotere pans dat ik heb besteld binnen is, pas losmaken en repressen. Voorlopig zitten ze nog veilig in de Big City Life doosjes.


Hop, palette terug in het doosje en dicht. Nu mag hij bij zijn vriendjes in de schoenendoos waar ik (daarna) al mijn depot en press spullen in bewaar :) (maar alles ligt op het moment van deze foto over mijn tafel verspreid dus vandaar dat hij een beetje leeg is... Uiteindelijk kon de doos bijna niet meer dicht hihi).


Vind ik het nou niet zonde om deze palettes kapot te maken? Ja natuurlijk. Maar ik vind het óók heel erg zonde om ze niet te gebruiken. Gelukkig bleek het vrij makkelijk om de palettes uit elkaar te halen, en heb ik er nu 4 leuke doosjes aan over gehouden. Ik had de oogschaduws best ook wel kunnen depotten zonder de palettes zelf aan te pakken, maar ja, ik heb liever 4 lege doosjes dan 4 onhandige palettes. Ik ga er toch geen andere oogschaduws meer in doen.
Eerlijk gezegd weet ik eigenlijk niet of ik de doosjes nog wel ergens voor ga gebruiken, maar mezelf kennende zal ik ze voorlopig nog wel bewaren.