woensdag 25 januari 2012

Tutorial: Het grote depot en repress verhaal - Deel II: Het repressen.

Deel twee van het grote depot en repress verhaal.

En hoe repress je nu een oogschaduw of ander poeder product?

Neem ook bij het repressen een oud handdoekje als ondergrond, je gaat namelijk bezig met poeder en dan is het fijn als je je tafel niet hoeft te gaan poetsen achteraf. Als je klaar bent ruim je alles op, vouw je het doekje dicht en gooi je het in de was. It's simpel like that! :)


Ik ga het pressen voordoen met een gezichtspoeder van Manhattan. Dit is de eerste keer dat ik iets press, zo makkelijk is het! Deze gezichtspoeder heb ik jarenlang heel erg veel gebruikt. Gelukkig gooi ik niks weg, want ik vond dus nog 3 van deze schatjes achterin mijn kast. Alledrie met alleen wat restjes, mooi bij elkaar gooien en een volle poeder pressen!


Voor het gemak heb ik even het dekseltje van het doosje eraf geklikt. Je begint met een cocktailprikker (of een satéprikker, of een speld, of een andersoortig stokje, als je ermaar mee kan prikken) in de harde poeder te prikken, zodat het kleine klontjes worden. In die klontjes ga je ook zitten prikken, net zo lang tot het weer poeder is. Echt perfect poeder hoeft het niet te zijn hoor, maar als je grote stukken blijft houden zullen deze niet zo goed pressen.


Dit is het resultaat van alle restjes uit de drie poeders. Mooie hoeveelheid!


Voeg met een pipetje (is het makkelijkste, maar met een theelepeltje kan het ook) alcohol toe aan het poeder en roer tussendoor voorzichtig met een cocktailprikker door het natte poeder, zodat het een massa wordt. Voeg net zo lang alcohol toe tot je een pasta krijgt, je kan het zelfs nog wat natter maken zodat het zeker goed samensmelt maar dan duurt het drogen wel een stuk langer. Uiteindelijk heb je maar een klein beetje nodig. Het is belangrijk dat je tussendoor roert om te kijken hoe ver je al bent, want schijn bedriegt en het poeder mengt sneller dan je denkt.


Als je dat gedaan hebt pak je een zakdoek of een ander (dun) stofje (neem hiervoor een oude zakdoek want het is mogelijk dat je hem niet meer schoon krijgt!). Ook pak je een muntstuk of een kartonnetje wat je op maat hebt geknipt. Omdat ik met een product bezig ben dat een grote pan heeft, is een muntstuk te klein en dus niet zo handig. Vandaar dat ik even een stukje karton in vorm heb geknipt. Leg het karton/de munt in de zakdoek en draai de zakdoek aan 1 kant dicht. Trek de zakdoek goed aan en zorg dat er geen rimpels blijven zitten aan de platte kant. Deze kant ga je gebruiken om te pressen.


Druk met de platte kant op de natte poeder. Zorg dat de pasta goed verdeeld is over de pan en probeer overal evenveel druk uit te oefenen (of uiteindelijk uitgeoefend te hebben). Let op dat je niet té hard drukt, dit kan ervoor zorgen dat je poeder zo goed gepresst is dat er niet veel meer af komt ;)


Hoe lang het drogen duurt, ligt er maar aan. Hoe warm is het waar je het product laat drogen? Hoe is de luchtvochtigheid? Hoeveel alcohol heb je toegevoegd? Hoe groot is het product, en hoe dik? Het duurde even voordat deze poeder droog was, ik geloof dat ik hem na 2 dagen pas goed vond. Je ziet dat er ondertussen wat scheuren in het poeder zijn gekomen, jammer, maar mee te leven. Het is een groot oppervlak en ik denk dat ik iets te hard gedrukt heb. Als je niet tevreden bent, kun je het poeder altijd nóg eens pressen.

Als je nog een extraatje zou willen toevoegen aan je product kun je altijd met een andere kleur poeder er een figuurtje in maken, of met iets dat niet helemaal plat is pressen. Bijvoorbeeld als je een muntstuk gebruikt heb je kans dat je daar wat van terug ziet in het oppervlak. Je kan ook iets zoeken met een bloemetje of zelf iets maken. Knip bijvoorbeeld een stuk karton in de juiste grootte voor de pan, en maak er met lijm een figuurtje op. De lijm (ligt er natuurlijk aan welke je gebruikt, hij moet wel hard opdrogen en niet helemaal oplossen) laat een reliëf achter en als het gedroogd is kun je met dit kartonnetje pressen.

Conclusie:

Het was echt heel erg makkelijk om te doen! Hoewel alle tutorials die ik gezien heb en alle verhaaltjes die ik erover gelezen heb helemaal niet deden lijken dat het moeilijk was, was ik er toch een beetje zenuwachtig over. Natuurlijk zei ik tegen mijn vriend en mijn moeder dat het heel makkelijk was en dat het zeker ging lukken, maar in mijn achterhoofd kneep ik hem toch wel een beetje. Gelukkig is het helemaal goed gekomen! Alleen krijg ik mijn zakdoek niet meer schoon, haha.


Hier het resultaat van een middagje depotten en repressen. De pans zijn 26mm en daar paste precies een 2 euro muntstuk in, handig!. Binnenkort ga ik nog wat verder op dit palette in en de kleuren die erin zitten! :)

Wat ik zo fijn vind aan een palette zoals dit, is dat je alle kleuren bij elkaar hebt en zo de oogschaduws vaker en makkelijker gebruikt dan als je steeds door een berg losse doosjes moet gaan. Verder kan ik nu de kleurtjes net zo vaak herorganiseren als ik wil. Als ik dalijk wat meer oogschaduws heb gedepot en gerepresst, en dus meerdere palettes kan vullen, ga ik zeker alles weer opnieuw indelen. Ik ben van plan er  so to speak een grote regenboog van te maken, dat de kleuren door de palettes doorlopen en per kleurtint bij elkaar zitten.

Heel eerlijk gezegd zou ik het allerliefste gewoon één heel groot overzicht hebben van ál mijn oogschaduws. Maar ja, dat is niet te doen zonder een winkel te hebben en ik ben zeker niet van plan om al mijn prachtige producten uit elkaar te halen en te gaan depotten en repressen, haha! Herkennen jullie dit?

Verdere plannen:

In dit palette wil ik nog iets magnetisch aanbrengen zodat de pans extra goed op hun plek blijven zitten. De meesten doen dit door magneetjes te plakken op de onderkant van de pans, maar ik denk dat ik dit zelf iets anders aanpak, ik wil namelijk magneetverf kopen en in het palette zelf aanbrengen. Zo blijven de pans gewoon heel en kun je aan de onderkant nog steeds zien welke oogschaduw het precies is.

Ik heb nog steeds een heleboel losse oogschaduws over, en ook de blushes uit de Catrice Big City Life LE palettes, vandaar dat ik nog een paar palettes heb besteld en binnenkort hopelijk verder ga met het depotten en repressen!