dinsdag 21 februari 2012

Letten op je Budget +DIY

De laatste tijd probeer ik toch meer op mijn geld te letten, zeker sinds ik op kamer woon. Ik moet nu zelf voor de boodschappen en andere huishoudelijke uitgaven zorgen, en dat kan heel lastig zijn. Ik ben niet zo goed met overzicht houden, en ook niet met geld. Dat is duidelijk geen goede combinatie. Vandaar dat ik mijn best doe met lijstjes en dergelijke.

Een paar maanden geleden ben ik een lijst begonnen waarin ik al mijn uitgaven en inkomsten in opschrijf. En toen schrok ik een klein beetje, ik gaf wel heel erg veel uit! Dat moet anders kunnen, en dus wil ik voortaan mijn uitgaven gaan opdelen in soorten en elke categorie een vast budget toewijzen.

Toevallig vond ik deze simpele DIY op het internet, het zijn papieren envelopjes waar je geld in kan stoppen. Super handig! Aan elk envelopje kun je een eigen doel geven, bijvoorbeeld boodschappen, kleding of uitgaan, en je kunt er dan ook weer opschrijven wat je gekocht hebt en voor hoeveel euro.

Natuurlijk helpt dit niet bij alles, maar het is al een grote stap om een budget vast te stellen. Zo wordt je in ieder geval al een stuk bewuster van wat je uit geeft, en van wat je over houdt.


Wat heb je nodig?
- Dit template
- Schaar
- Printer
- Printpapier (in een leuk kleurtje)
- Lijm
- Pen
- Vouwbeen (niet persé nodig maar wel handig)


Je downloadt de template, print hem uit op een leuk vel, laat de inkt even drogen en knipt de vorm uit. Hierna vouw je de vorm op de streepjes lijnen en lijmt de envelop dicht. Als de lijm gedroogd is kun je op de envelop schrijven.

Mocht je geen printer hebben, zou je het template natuurlijk ook na kunnen tekenen. Let bij het schatten van de grootte er wel op dat er briefgeld in past!


Wat vinden jullie van deze DIY? Handig om overzicht te houden of omslachtig? Op wat voor manieren letten jullie op jullie geld?