woensdag 15 februari 2012

Triple dupe alert! (Chanel-Douglas-Catrice)


Dit artikel wil ik al een tijdje schrijven, eerst zou het nog een enkele notd zijn en review van 1 nagellakje. Toen kwam er een nieuw lakje uit dat er wel heel erg veel op leek en wilde ik een vergelijking doen. En toen, toen kwam er wéér een lakje uit, en dat leek ook wel heel erg veel op de eerste twee lakjes. Het duurde even, maar hier is het artikel dan eindelijk! Ik heb me heerlijk uitgeleefd met het schrijven van dit artikel en uiteindelijk is het een wel heel erg uitgebreide beschrijving & vergelijking geworden van alle drie te lakjes. Ik zal het de volgende keer weer wat korter houden.

Sommigen hadden het misschien al geraden, maar ik heb het hier over Peridot van Chanel, Fireworks van Absolute Nails van Douglas en 840 Genius in a Bottle van Catrice.


Laten we beginnen met de verpakking. Peridot van Chanel zit in een mooi, luxe kartonnen doosje verpakt. De andere nagellakken zijn gewoon los.

De flesjes zijn allemaal van transparant glas met een zwarte, glanzend plasticen dop. Het Chanel en het Douglas lakje zijn beiden vierkant met licht bollende zijden. Wetend dat Chanel deze flesjes al heel lang heeft en dat Douglas sinds kort haar eigen nagellak lijn heeft, mag wel duidelijk zijn dat Douglas het design van het flesje een beetje afgekeken heeft van Chanel.

Het Chanel flesje heeft de productsoort, nummer en product naam samen met het merknaam in witte letters op de voorkant. Op de achterkant staat wederom in witte letters tekst, wat productinformatie (13 ml). Op de bovenkant van de dop staat het Chanel logo in wit en met reliëf gedrukt.
Het Douglas flesje heeft juist weer heel andere belettering: op de voorkant staat alleen 'Absolute Absolute' in transparante witte letters en 'Nails' in dikke zilveren letters. Op de onderkant van het flesje zit een rond wit stickertje met in zwarte letters wat productinformatie (houdbaarheid is 36 maanden en de inhoud is 11 ml) en het productnummer en naam (Fireworks 15). Op de voorkant van de dop staat er 'Douglas' in zilveren letters in het bekende Douglas lettertype.
Het flesje van Catrice is zoals alle Catrice nagellakflesjes, rond en bedrukt met zwarte letters. Op de voorkant staat alleen (dwars) het merk, op achterkant staat verdere productinformatie (inhoud 10 ml), de productsoort (Ultimate Nail Lacquer) en productnummer en naam. Op de dop van deze nagellak zit een transparant stickertje

Alle drie de flesjes voelen vrij degelijk en stevig aan. De dop van het Douglas flesje voelt het minst stevig, maar nog steeds niet heel goedkoop ofzo.






Het Chanel en Douglas flesje hebben beiden een losse dop over de dop met het kwastje heen zitten. De dop met kwastje van Chanel heeft ribbels, wat veel grip geeft maar tegelijk niet zo fijn voelt. Het Douglas dopje met kwast is glad en klein, het ligt goed in de hand maar de gladheid zorgt wel dat de dop niet altijd even makkelijk te openen is (hij glipt soms een beetje weg). De Catrice dop is best groot vergeleken met de twee andere doppen, hoewel de andere twee doppen eerder klein zijn denk ik, haha. Catrice heeft in ieder geval ook een redelijke grip.

Wat betreft de kwastjes zelf, heeft Chanel een lang en rond, maar smal kwastje. Het lakt fijn en precies, hoewel grote vlakken zoals je duimnagel wel veel stroken lak nodig heeft. Het kwastje van de Douglas nagellak is wat breder, hij is lang en plat. Dit is handig voor grote oppervlakken maar als je het kwastje draait kun je er ook vrij precies mee werken. Het kwastje van Catrice is weer anders, het is een wat korter, plat kwastje waarvan de punt rond is geknipt. Ik vind dit kwastje minder precies werken, maar op zich niet vervelend. Je kunt er goed mee de nagel vullen met nagellak en door de ronde punt kun je een mooi randje maken bij je nagelriem.





En dan de lak zelf. Qua kleur lijken deze nagellakken erg op elkaar, maar als je ze naast elkaar ziet op nagels, zoals hier boven, zijn er wel een paar verschillen te zien. Het is erg moeilijk om een duochroom lakje zoals deze drie op de foto te krijgen, maar door vanuit wat verschillende hoeken te fotograferen kan ik toch een beter zicht bieden op hoe de kleur uitvalt. Alle drie de nagellakken zijn dus duochroom, in goud en groen/blauw. Peridot van Chanel lijkt wat fijner van structuur, maar is veel groener dan de andere twee. Fireworks van Douglas en Genius In A Bottle van Catrice zijn veel 'gouder' van kleur en lijken een grovere structuur te hebben, je ziet er wat meer 'puntjes' in dan bij Peridot. Fireworks is heel erg geelgoud, en lijkt pas groen te worden vanuit een wat extremere hoek. Genius In A Bottle daarentegen is wel heel goud van kleur maar lijkt vaker meer op groen dan het Douglas lakje.

Peridot dekt bijna meteen in 1 laag, een tweede laag heb ik aangebracht omdat ik dat toch wel mooier vind en ook voor de stevigheid, maar het zou in principe niet echt nodig zijn. Fireworks dekt ook best goed in 1 laag, hier hetzelfde verhaal als voor Peridot. Genius In A Bottle dekt helaas wat slechter, het lijkt wat wateriger van kleur maar dekt in 2 lagen goed. Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe dik je een laag nagellak aanbrengt. Misschien kun je dit lakje van Catrice ook gebruiken als topcoat als je hem extra dun aanbrengt over een andere lak (knal paars lijkt me leuk! Of misschien een blauw/groen lakje om die 'verkleuring' wat meer naar voren te brengen?).

Duurzaamheid van de nagellakken, tsja wat kan ik daar over zeggen. Ik moet het eerst lakje dat het bij mij een week volhoudt nog tegenkomen, zeker met mijn opleiding (kunstacademie). Ik draag deze drie lakjes nu al een dag of twee tegelijk op mijn vingers. Fireworks is het meest beschadigd en Genius In A Bottle het minste. Maar, ik heb vandaag wel in de weer geweest met drukinkt, terpentine en scrubzeep dus tsja, wat wil je dan?

De prijzen zijn best verschillend, Peridot van Chanel kostte mij €22,-, Fireworks van Douglas kostte €4,95 en Genius In A Bottle van Catrice kost maar een luttele €2,49. Wat een verschil! Daarbij moet ook nog eens gezegd worden dat Peridot en limited edition nagellak was, en dus maar beperkt verkrijgbaar. Ik geloof dat ook het Douglas lakje limited edition is maar dat weet ik niet helemaal zeker. Het lakje van Catrice is dan wel weer standaard assortiment! Wel helemaal uitverkocht op het moment natuurlijk, maar dat krijg je met nieuwe aanvullingen op het assortiment én zo'n mooie kleur!

Uiteindelijk heb ik toch wel de gedachte gehad 'waarom heb ik Peridot ooit gekocht?', maar eigenlijk heb ik er toch geen spijt van. Sowieso is Peridot al veel langer uit dan de andere twee kleuren en nouja, het zijn alle drie erg mooie nagellakken. Eerlijk gezegd ben ik best blij met mijn 3 dupes - zo heb ik mooi een paar back-ups van deze prachtige kleur! Zo doe ik er nog heerlijk lang mee.
Verder zijn ze alle drie toch weer een beetje anders van elkaar, Chanel geeft mij persoonlijk al meer een gevoel van exclusiviteit (geheel psychologisch, maar voelt toch wel goed) en misschien dat een van deze lakjes fijner blijkt dan de andere twee om nail-art mee te doen of te stempelen, daar moet ik nog eens mee gaan experimenteren.

Dus, houd je meer van groen/blauw met goud, en heb je wat te besteden, dan is Peridot van Chanel zeker iets voor jou (ik heb deze nagellak ,ondanks de hype toen hij uitkwam, nog regelmatig gezien in verschillende winkels dus ik zou zeker nog de moeite nemen om eens te gaan zoeken als je deze wilt hebben). En anders, voor degenen onder ons die meer op budget gericht zijn, de prijsjes van Douglas en Catrice zijn helemaal niet zo hoog, vooral Catrice niet, dus ik zou zeggen zoek ze eens op!



Wat vinden jullie van deze drie dupes? Gaan jullie liever voor budget dan voor luxe? Wat vinden jullie er eigenlijk van dat merken elkaar zo vreselijk na apen? Ik heb al gezien dat bijna de hele lijn van het nieuwe Douglas nagellakmerk 'Absolute Nails' héél erg lijkt op de nagellakken van Chanel (alleen al die verpakking!). Catrice heeft ook wel nog een paar andere dupes, zo ook een van Chanel's June. Binnenkort ook daar een dupe alert artikel over!