dinsdag 5 juli 2011

No Buy ingesteld.

Eindelijk is het zo ver, ik heb een (vrijwel) no buy ingesteld voor mijzelf.

Wat houdt het in?
Een No Buy betekent dat je een periode kiest waarin je jezelf verbiedt bepaalde dingen te kopen.

Waarom?
Ik heb de laatste tijd erg veel gekocht. Nou koop ik altijd wel 'veel', en maak ik mijn zakgeld meestal op. Ik ga er niet vaak overheen, dus ik houd me wel aan mijn eigen budget maar ik zou het toch fijn vinden als ik de dingen die ik koop eerst écht ga gebruiken en ze meer ga waarderen voordat ik weer nieuwe dingen ga kopen. Ook zou dit 'project' me aansporen om beter na te denken over nieuwe aankopen.
Ik zou verder heel graag wat gaan sparen, ik wil namelijk graag op kamers dit jaar, en dan zal ik mijn geld nog hard nodig hebben.
Ik heb veel make-up, sieraden en nagellak gekocht. En ik vind dat het tijd is om alles eerst eens goed te gaan gebruiken in plaats van maar te blijven inslaan. Ik ga me proberen te richten op dit blog maar ook op de webshop die ik graag wil starten met sieraden. Verder zijn er nog genoeg dingen die ik kan doen zonder te shoppen (hoewel ik enorm verslaafd ben aan shoppen dus dat wordt een flinke uitdaging!).

Ik ben echt heel erg benieuwd of me dit gaat lukken. Ik hoop dat ik wat discipline kan opbrengen om me aan mijn No Buy en mijn uitzonderingen lijst kan houden zonder nog eens allemaal dingen aan die lijst toe te gaan voegen of dingen tegen mezelf goed te praten. Omdat ik een informatieverwerkingsstoornis heb (een bepaalde variatie van pdd-nos, een autisme spectrum stoornis) is het moeilijk voor mij om een overzicht te houden en heb ik gemerkt dat ik het totaal van mijn uitgaven niet in de gaten heb.

Maar, in the end gaat het erom dat ik minder ga uitgeven en beter ga nadenken over waar ik dan wél mijn geld uitgeef, en als ik dan toch een paar dingen koop die misschien niet hard nodig zijn kan ik het mezelf wel vergeven. Ik had zelf ondertussen toch al door dat ik bijvoorbeeld alle kleuren nagellak al heb, dus waarom alle kleuren 3 dubbel hebben? Ik moet nog zoveel dingen eens echt dragen!

Wat doe ik ermee?
Ik heb voor mijzelf een No Buy ingesteld wat betreft eigenlijk 'alles' wat ik niet echt nodig heb. Met de nadruk op sieraden, make-up en nagellak. Er zijn een paar uitzonderingen, wat eigenlijk best gevaarlijk is maar ik zal mijn best doen me in te houden en mezelf niet nog extra dingen aan te gaan praten. De uitzonderingen zijn dingen die ik nodig heb zoals shampoo, dag- en nachtcrème, slippers etc. Ook dingen die ik vaak gebruik en die opgaan mag ik van mijzelf nog aanschaffen, bijvoorbeeld compact powder of foundation (hoewel ik al een voorraad liquid foundation heb dus die zal ik niet nodig hebben). Als laatste heb ik nog een lijstje met dingen die ik nog wel zou mogen kopen als ik er geld voor heb en als ik ze nog tegen mocht komen, zoals bepaalde dingen van een (oude) LE of een flake nagellak of schoenen. Het klopt dat er dan dus ook dingen bij zitten die ik eigenlijk niet nódig heb maar het zijn dingen die ik waarschijnlijk toch niet tegenkom (oude LE's of flake nagellak) irl en nouja, als ik volgende maand weer mijn zakgeld heb gehad mag ik best nog iets kopen van mijzelf.

En nu?
Een flinke uitdaging dus voor mijzelf, en vooral nu het vakantie is en ik juist veel tijd heb om te gaan shoppen en dagjes uit te gaan. Ik wil streng voor mijzelf zijn en tegelijk wil ik mezelf ook nog wel de gelegenheid geven om nog wel een keer leuk te kunnen gaan shoppen, vandaar dat deze no buy ook niet alleen voor de maand juli geldt. Het geldt gewoon voor de komende tijd, mocht dat nu 3 maanden zijn of een jaar. Ik wil mezelf bewuster maken van wat ik uitgeef :) Ik heb er vertrouwen in!